joi, 10 martie 2011

Eu, unic şi capabil!

Program educaţional de dezvoltare şi valorificare a resurselor cognitive, afective şi sociale ale preşcolarului (4-8 ani)

Misiune

Programul nostru îşi propune să desfăşoare activităţi menite să stimuleze atât cogniţia, cât şi curiozitatea, motivaţia, perseverenţa, capacitatea de organizare şi înţelegere, dechiderea către experienţe noi a viitorului şcolar.

Argument

Când merge la şcoală, copilul se confruntă cu provocarea de a face faţă unui mediu nou, cu cerinţe noi şi cu o altă structură, toate acestea putând genera sentimente de teama şi nesiguranţă. Teama copilului poate fi atât de destabilizatoare încât, pe de o parte îl poate împiedica să-şi valorifice la maximum capacitatea intelectuală, iar pe de altă parte poate fi o barieră în calea achiziţionării noilor cunoştinţe.
Alături de părinţi şi educatori, dorim să preîntâmpinăm nevoile psihologice ale copilului, şi să le oferim preșcolarilor şansa de a a-şi dezvolta competenţele sociale şi emoţionale (încrederea, organizarea, perseverenţa, înţelegerea, rezistenţa emoţională) prin intermediul unor activităţi interactive, care vor reprezenta un suport în formarea mecanismelor gândirii, memoriei, imaginaţiei, şi dobândirii siguranţei şi autonomiei afective.

Structura programului

Modulul 1. Acceptare de sine şi încredere – cunoaşterea de către copil a propriilor calităţi şi dobândirea încrederii de a le exprima; atitudine tolerantă în faţa eşecului şi curajul de a nu renunţa; construirea unei imagini de sine pozitive.

Modulul 2. Emoţii şi motivaţie.- exprimarea liberă, dezinhibată şi spontană a copilului, antrenarea atitudinii de tipul ”Eu, pot! Voi face tot posibilul să reuşesc!”

Modulul 3. Gândire şi atenţie - stimularea mecanismelor cognitive (gândire, limbaj, memorie, imaginaţie, atenţie)

Modulul 4. Relaţii sociale şi atitudine – dezvoltarea potenţialului empatic al copilului, antrenarea conduitelor prosociale şi de socializare.

Beneficiile copilului pe termen lung

  • Încredere în sine şi independenţă.
  • Gândire de tip ”Eu pot!”.
  • Conduite tolerante.
  • Disponibilitate spre cooperare.
  • Armonizarea propriile nevoi cu cele ale grupului.
  • Exprimare emoţională deschisă, spontană şi autentică.
  • Capacitate de analiză critică şi rezolvare de probleme.
  • Dezvoltarea creativităţii
  • Capacitate de concentrare şi perseverenţă.

Tipuri de exerciţii:

  • Exerciţii de exprimare emoţională spontană
  • Jocuri pentru depăşirea inhibiţiilor şi a blocajelor emoţionale
  • Exerciţii de empatie
  • Jocuri de rol
  • Exerciţii de identificare
  • Exerciţii de comparaţie
  • Exerciţii de asociere în baza unui criteriu logic
  • Tehnici de fantezie
  • Tehnici de mişcare şi dans
  • Artterapie (desen, pictură, modelaj)
  • Exerciţii narative (crearea de poveşti)

Număr de ședințe: 12
Durata şedinţei: 1h şi 30 de min
Frecvenţa şedinţelor: 1 şedinţă/săptămână
Grupa de vârstă: 6-8 ani
Facilitatorii grupului: Carmen Vieru, Andreea Măţăuan


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu