miercuri, 27 aprilie 2011

Impactul mediul familial timpuriu în stimularea competenţei copilului între 0-3 ani


Înainte se credea că inteligenţa este stabilită de la naştere, dar acum ştim că o influenţează deopotrivă moştenirea genetică şi experienţa. Cercetările moderne demonstrează că stimularea timpurie a creierului este esenţială în dezvoltarea cognitivă ulterioară.

Majoritatea părinţilor se întreabă ce anume ar trebui să facă pentru a stimula dezvoltarea cognitivă a nou născutului. Vom încerca să vă oferim câteva repere pe care le puteţi lua în considerare atunci când vine vorba de stimularea competenţei copilului mic.

Constatările făcute cu ajutorul scalelor HOME (Home Observation for Measurement of the Environment- Observarea la Domiciliu pentru Evaluarea Mediului) şi pe baza studiilor neurologice şi a altor cercetări sugerează următoarele îndrumări pentru stimularea dezvoltării cognitive a sugarilor şi a copiilor de vârsta învăţării mersului:

· În primele luni, oferiţi stimulare senzorială, dar evitaţi suprastimularea şi zgomotele perturbatoare.

· Pe măsură ce sugarul creşte, creaţi un mediu care stimulează învăţarea – un mediu ce include cărţi, obiecte interesante (care nu trebuie să fie jucării scumpe) jucării care încurajează dezvoltarea conceptelor şi implicarea părinţilor în joaca copilului şi un loc de joacă.

· Reacţionaţi la semnalele sugarului. Acest lucru îi creează un sentiment de încredere că lumea e un loc prietenos şi-i dă copilului sentimental controlului asupra vieţii sale.

· Daţi-i sugarului puterea de a produce schimbări, cu ajutorul jucăriilor care pot fi scuturate, modelate sau mutate. Ajutaţi copilul să descopere că apăsarea pe clanţă deschide uşa, apăsarea pe comutator aprinde lumina, iar răsucirea unui robinet oferă apă pentru baie.

· Daţi-i sugarului posibilitatea de a explora. Nu-l ţineţi cu regularitate ziua în spaţiul limitat al pătuţului, al premergătorului sau al unei camera mici şi doar pe perioade scurte de timp în ţarcul de joacă. Luaţi măsurile de siguranţă şi lăsaţi-l să circule liber!

· Vorbiţi cu sugarul. Nu va învăţa ascultând radioul sau televizorul; are nevoie de interacţiunea cu adulţii. Încercaţi să îi vorbiţi cât mai clar, ca şi cum aţi vorbi cu un adult.

· Când vorbiţi cu sugarul sau vă jucaţi cu el, ocupaţi-vă de ceea ce-l interesează în acel moment în loc să încercaţi să-i îndreptaţi atenţia spre altceva.

· Oferiţi-i prilejul de a învăţa abilităţi de bază, cum ar fi etichetarea, compararea şi sortarea obiectelor (după mărime şi culoare), înşirarea obiectelor şi consecinţele acţiunilor.

· Apaludaţi noile abilităţi şi ajutaţi-l pe sugar să le exerseze şi să le extindă. Rămâneţi mereu în preajma lui, dar fără a-l sufoca.

· Citiţi-i copilului într-o atmosferă caldă, afectuoasă, de la o vârstă fragedă. Cititul cu voce tare şi discutarea poveştilor dezvoltă aptitudinile anterioare învăţării citirii şi scrierii.

· Folosiţi cu zgârcenie pedepsele. Nu pedepsiţi şi nu ridiculizaţi rezultatele explorării fireşti bazate pe încredere şi eroare.


Bibliografie

D.E. Papalia, S.W. Olds, R.D. Feldman – ”Dezvoltarea umană”, Editura TREI, 2010


Psih. Carmen Vieru

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu